Monday, April 6, 2009

6 April - MUHYIDDIN KATA ANWAR BUAT DOSA KERING


Di dalam akhbar Utusan semalam, Muhyiddin telah mengatakan bahawa pihak pembangkang atau lebih khusus kepada DSAI sengaja membuat dosa kering. Dosa kering yang dimaksudkan ialah hasil daripada “fitnah” yang dibuat mengatakan bahawa beberapa anggota PPP telah keluar daripada BN dan menyertai PKR. Selain itu, Muhyiddin juga menyifatkan Anwar membuat dosa kering apabila menggembar gemburkan tentang sesuatu yang digemparkan tentang PM.

Saya tertarik dengan penggunaan perkataa “dosa kering” yang digunakannya. Dosa kering bermaksud, dosa yang diterima begitu sahaja. Atau dalam kata lain, “dapat dosa free-free je…”. Contohnya seorang suami membiarkan isterinya tidak menutup aurat, maka si suami akan mendapat dosa kering, akibat daripada kelakuannya membiarkan tersebut.

Tetapi, sekiranya Anwar dikatakan menabur fitnah, di manakah yang dikatakan dosa kering itu? Bagi saya, menabur fitnah itu bukanlah dikatakan sebagai dosa kering, tetapi dosa basah.. Walaubagaimanapun ini hanyalah penggunaan perkataan yang telah disalahgunakan oleh Muhyiddin sendiri. Benarkan Anwar menabur fitnah seperti yang didakwa? Atau Muhyiddin sengaja membuat fitnah sehingga beliau sendiri menerima “dosa kering” yang dikatakannya itu?

Di dalam akhbar-akhbar, setakat pembacaan saya, Utusan sahaja yang menafikan berita penyertaan PPP ke dalam PKR. Manakala media lain, seperti Perakdaily dan Suara Keadilan membenarkan perkara tersebut. Hakikatnya, saya sendiri tidak tahu. Tetapi tindakan yang sepatutnya diambil oleh Utusan ialah mengambil kenyataan daripada DSAI sendiri, bukan hanya sebelah pihak sahaja.

Persoalan saya, bagaimanakah Muhyiddin boleh mengatakan tiada sebarang penyertaan di dalam PKR oleh PPP? Sedangkan akhbar-akhbar tadi, menyatakan bahawa PPP sendiri menyerahkan borang penyertaan kepada DSAI. Ini adalah hujah daripada PKR untuk menshahihkan perkara tersebut. Bagaimana pula hujah daripada Muhyiddin?

Adakah hanya sekadar menuduh ia sebagai dosa kering? Bukti? Saya mempersilakan kepada Muhyiddin untuk membuktikan bahawa berita tersebut tidak benar!

Tetapi hakikat dosa kering ini, telah lama tersubur di dalam UMNO dan BN sendiri. Sekiranya fitnah itu dikatakan sebagai dosa kering, maka sudah lama ahli BN menanggung dosa ini. Sudah bertimbun pun.

Hakikat ini jelas, lebih-lebih lagi apabila Pak Lah sendiri telah menasihati ahli-ahlinya (ketika masih PM), supaya jangan menaburkan fitnah sesame ahli. Tetapi beliau terlupa, ahli-ahlinya menyangka hanya “tidak dibenarkan fitnah sesama ahli”, tetapi memfitnah orang lain tidak mengapa.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment