Monday, April 6, 2009

6 April - ISU LONDEH PERNAH BERLAKU DI ZAMAN NABI SAW


Petang tadi (6 April), kita dikejutkan dengan kelakukan sumbang “pekerja-pekerja” BN. Kelakuan mereka itu sangat memalukan, bahkan menjatuhkan air muka Ismail Saffian yang dikatakan kerap ke Danok. Di dalam blog Ajijoi, telah menjelaskan segala-galanya dan laporan tersebut telah pun dibuat. Berita tersebut seperti ini….

“SIMPANG (06.03.09): Satu laporan polis telah dibuat di Balai Polis Simpang sebentar tadi kerana perbuatan yang amat memalukan terhadap seorang Srikandi PKR. Kejadian berlaku semasa sekumpulan Srikandi PKR sedang mengedarkan risalah di Simpang. Lalu seorang daripada mereka telah ditarik masuk kedalam Bilik Gerakan BN di Simpang dan seluarnya ingin dilondehkan oleh petugas-petugas disitu. Rakan-rakan Srikandi tersebut telah cuba menyelamatkannya dan menghubungi ayah kepada gadis tersebut yang menetap berhampiran situ. Sedikit pergaduhan telah berlaku dalam usaha ayah sigadis untuk menyelamatkan anaknya. Setelah berjaya diselamatkan, laporan polis pun dibuat di Balai Polis Simpang……”

Kes seperti ini sepatutnya dibawa ke Mahkamah atas tuduhan cubaan mencabul. Tetapi, hakikatnya, inilah perilaku binatang penyokong BN terhadap seorang wanita suci. Di dalam artikel ini, saya suka untuk menceritakan bahawa kes londeh ini pernah berlaku di zaman Nabi Muhammad SAW. Ketika itu, si lelaki ini ialah seorang Yahudi dan peristiwa ini menyebabkan berlakunya Perang Bani Qainuqa’.

Di dalam kitab ar Rahiq al Makhtum, Syeikh Safiyurrahman al Mubarakfuri menceritakan tentang peristiwa ini…

“Ibnu Hisham meriwayatkan daripada Abu ‘Awn bahawa ada seorang perempuan Arab yang datang membawa hasil tenusu untuk dipasarkan di Pasar Bani Qainuqa’ (kaum Yahudi), lalu dia duduk berdekatan seorang tukang emas.
.
Kemudian orang-orang Yahudi mula bertindak mahukan supaya dia membuka tutupan mukanya, tetapi dia enggan berbuat demikian. Si tukang emas ini dengan diam-diam memegang hujung kain perempuan itu lalu disimpulkannya hingga ke bahagian belakang badan, sedang wanita itu tidak menyedarinya.
.
Apabila wanita itu bangun, maka terdedahlah auratnya maka mereka pun tertawa. Lantas wanita itu menjerit. Tiba-tiba seorang lelaki Muslim segera menyerbu tukang emas itu dan membunuhnya - tukang emas itu ialah seorang Yahudi. Melihatkan keadaan itu, orang-orang Yahudi mula bertindak balas kepada si Muslim lalu mereka membunuhnya.
.
Keluarga lelaki Muslim itu mula menjerit memanggil-manggil orang-orang Islam untuk menghadapi orang-orang Yahudi. Maka berlakulah pergaduhan antara mereka dengan Bani Qainuqa’….”

Inilah hakikat yang pernah terjadi di zaman Nabi SAW, tentang kelakuan seorang Yahudi mencabul maruah seorang wanita Islam. Tetapi hari ini, penyokong BN yang mengatakan mereka itu Islam, melakukan pencabulan kepada seorang wanita Islam! Inikah yang dikatakan sebagai perjuangan?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment