Wednesday, April 8, 2009

MENJAWAB ISU “PAS BERGABUNG DENGAN ORANG KAFIR” (Siri 2)

Di dalam menjawab isu yang ditimbulkan hari ini, Karpal Singh pernah menyatakan bahawa beliau tidak akan menerima penubuhan Negara Islam. Wahai pembaca budiman, beliau berkata demikian dalam keadaan beliau masih belum mengenali kemuliaan Islam dan kecantikan undang-undang Allah. Ini kerana UMNO yang selama ini memerintah, hanya memburukkan Islam sehinggakan Karpal Sigh melihat Islam itu sedemikian rupa.

Tetapi setelah dijelaskan, beliau hari ini dapat menerima apa itu hudud, dan apa itu “ahli zimmah”. Sekiranya UMNO memerintah, apakah hak ahli zimmah yang diperolehi? Islam tidak mengenal erti Melayu atau tidak, Cina atau India, hitam atau putih dan sebagainya. Ukuran yang diletakkan oleh Allah SWT ialah TAQWA, sepertimana yang telah disebut di dalam al Quran (Surah al Hujurat : 13)

Sekiranya Karpal masih menolak undang-undang Allah, masakan hari ini beliau boleh bergabung dengan PAS yang mempunyai matlamat demikian? Ini kerana hari ini beliau sudah jelas tentang hudud dan Negara Islam. Ya, sepertimana yang telah kita tahu juga, hudud dijatuhkan kepada mereka yang Islam sahaja. Manakala mereka yang bukan beragama Islam, diberikan pilihan. Samada ingin dikenakan hudud (sekiranya bersalah) atau tidak.

Contohnya, sekiranya seorang Islam mencuri harta seorang kafir zimmi, dia (orang Islam tersebut) tetap dikenakan hudud. Sebelum ini, Menteri Besar Kedah sendiri telah memberitahu bahawa arak diharamkan bagi orang Islam di Negeri Kedah. Tetapi, bagi mereka yang bukan Islam, terpulang. Ini kerana hudud (bagi peminum arak) dijatuhkan kepada orang Islam yang minum arak sahaja.
.

.
Oleh itu, tidak timbullah masalah kepada orang kafir zimmi. Bahkan hak mereka turut dijaga oleh orang Islam. Inilah yang keistimewaan ahli zimmah. Hakikat hari ini, orang bukan Islam sudah melihat kemuliaan Islam menjaga hak-hak mereka. Sehinggakan PKR dan DAP dapat bergabung dengan PAS untuk membentuk Negara Islam.

Kembali kepada persoalan tentang penggabungan, hakikatnya DAP dan PKR tidak menolak pelaksanaan Hudud dan Negara Islam. Golongan bukan Islam juga tidak menolak. Tetapi, wujudnya golongan yang bencikan Hudud dan Negara Islam adalah kerana mereka tidak memahami erti sebenar hudud itu. Mereka membantah sesuatu yang mereka tidak tahu.

Oleh itu, saya menyarankan kepada UMNO supaya mengkaji sedalam-dalamnya apa itu Negara Islam dan Hudud. Negara Islam bukanlah Negara PAS, tetapi ia adalah Negara ISLAM. PAS bersedia bergabung dengan UMNO dan BN sekiranya mereka sanggup untuk menegakkan Negara Islam ini. Hak semua rakyat berbilang kaum dan agama lebih terjamin. Insya Allah.. bersambung lagi..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment