Sunday, April 5, 2009

MENJAWAB PROVOKASI BN : “NIZAR TOLAK NEGARA ISLAM?”


Semalam (4 April) saya telah diberitahu oleh sahabat saya bahawa terdapat video yang agak mencurigakan. Ia terdapat di dalam I Luv Islam, di ruangan forum yang bertajuk “Pas dan Negara Islam”. Video yang ditayangkan tersebut ialah siding parlimen yang pernah diadakan ketika Nizar masih sebagai MB. Setelah membuat sedikit ulasan, kebetulan pula “anaklangkawi” meminta penjelasan yang sama di dalam blog saya. Video tersebut ada di bawah artikel ini.

Video tersebut adalah rakaman yang membuktikan Nizar menolak bahawa PAS mempunyai matlamat menubuhkan Negara Islam. Di dalam video itu, ketika Tajol Rosli menyuarakan bahawa PAS selama ini bermatlamat menubuhkan Negara Islam, dan dalam masa yang sama, DAP menolak penubuhan tersebut. Lalu Nizar mencelah, dan bertanya,..

"dimanakah..dalam mana-mana transkrip PAS yang menyatakan bahawa PAS nak melaksanakan negara islam...saya mintak pandangan dan mintak jawapan...dimanakah dalam transkrip PAS dalam memorendum ke...dalam perlembagaan PAS sendiri ada menyatakan PAS nak melaksanakan negara Islam..."

Jelas di dalam petikan kata-kata Nizar ini, tidak menunjukkan bahawa dia menolak penubuhan Negara Islam. Tetapi, apa yang telah diedit oleh tukang buat video ini, dinampakkan seolah-olah Nizar menolak matlamat tersebut. Saya terfikir juga, adakah sesiapa yang melihat video ini secara penuh? Kenapakah ketika Nizar cakap, kamera tidak dizoom? Kenapa video itu tidak dipanjang lagi? Persidangan itu berlaku pada Jun 2008, kenapa baru hari ini disiarkan?

Tidak mengapalah, saya tidak berniat untuk menjawab soalan-soalan ini, dan saya menganggap tiada sebarang video cutting yang dilakukan. Kembali kepada perbincangan kita sebelum ini, benarkah Nizar menolak penubuhan Negara Islam yang menjadi matlamat PAS?

Sebenarnya tidak! Ya, Nizar tidak menolak penubuhan Negara Islam, tetapi, ia hanyalah provokasi BN untuk menjatuhkan reputasi Nizar. Buktinya? Perhatikan kepada persoalan yang ditanya oleh Nizar. Bukankah Nizar bertanya soalan? Nizar bertanyakan soalan tersebut dan Tajol perlu menjawabnya terlebih dahulu. Bukan mengkritik soalan…

Nizar bertanya, “Di manakah kamu menjumpai matlamat tersebut?” Itu sahaja. Kenapa ia dikatakan sebagai satu penolakan? Ya, ia adalah soalan yang perlu dijawab. Sebaliknya Tajol tidak menjawab soalan tersebut, lalu membuat spesifikasi bukan-bukan. Tambahan pula, BNians telah mengambil video ini, lalu diputarbelitkan sehingga ia dilihat bertentangan. Bukankah ia jelas satu bentuk "persoalan".. dan ia sama sekali bukan "kenyataan"..

Untuk melihat sendiri video tersebut sila klik

2 comments:

  1. ...betul...ir nizar bertanya...provok...beliau nak kan jawapan drpd tajol...kalu tajol jwb ada tgk dlm...bla...bla...bla...barulah ir nizar akan kata..."dah lihat...baca...faham...sebagai org islam...kenapa tak setuju...kenapa ditentang..."...kesimpulannya...ir nizar memang bijak!

    ReplyDelete
  2. Salam..

    Ada tak sesiapa yang mempunyai rakaman penuh video tersebut. Mungkin boleh dikongsi bersama di dalam Youtube..

    ReplyDelete