Monday, March 30, 2009

SHAHRIZAT BERCAKAP DENGAN POKOK


Berita harian hari ini menerbitkan kenyataan Shahrizat yang memalukan diri sendiri. Beliau yang begitu bersemangat setelah mendapat jawatan baru dalam umno itu, telah mengeluarkan satu andaian yang paling tidak boleh diterima oleh akal manusia. Apatah lagi manusia yang mengundi ini semuanya mempunyai akal, dan bukannya pokok!

Beliau mengatakan bahawa calon yang bertanding pada pilihanraya kecil di Bukit Selambau yang begitu ramai sehingga 15 orang membuktikan bahawa terdapat perpecahan di dalam PR sendiri. Inilah kenyataan yang paling tidak berasas, langsung tiada sebarang hujah untuk menguatkan kenyataan tersebut.

Wahai Shahrizat, kami yang mendengar dan membaca ini bukanlah pokok yang tidak tahu membaca surat khabar atau melayari internet. Kami adalah manusia yang mempunyai akal berfikir dan mata untuk melihat sendiri. Sekiranya engkau mempunyai mulut untuk membuat fitnah, kami juga mempunyai mulut untuk menjelaskan perkara sebenar.

Saya tidak pasti, dari manakah beliau dapat berhujah dengan kenyataan tersebut. Beliau mengatakan bahawa ramai calon yang bertanding itu, menunjukkan perpecahan sesama PR sendiri. Entah kenapa dia boleh membuat andaian begitu. Kalau beliau boleh membuat andaian seperti itu, kami pun mempunyai andaian juga.

Kami mengandaikan bahawa calon bebas itu kesemuanya ditaja oleh UMNO! Sekiranya beliau meminta bukti, kenapakah beliau sendiri bercakap tanpa bukti? Hanya membuat fitnah dan omongan kosong. Tudung pun pakai sekerat jalan! Duit yang banyak masih tak mampu untuk membeli tudung? Beginikah pembela kaum wanita?

Pandai bercakap, tetapi tak pandai menutup aurat. Pelajar darjah satu di sekolah kebangsaan pun disuruh memakai tudung, tetapi pelajar-pelajar tersebut tertanya-tanya, kenapa nek Sharizat dan nek Pidah tak pakai tudung?

Wahai wanita, lidah kamu memang bahaya. Memang lidah itu sangat lancang membuat fitnah, dan ia umpama ular yang mampu mematuk sesiapa sahaja. Beliau mengatakan bahawa rakyat Bukit Selambau sudah tidak dapat meletakkan kepercayaan kepada kpimpinan Us Azizan, kerana “indah khabar dari rupa”.. kata Shahrizat.

Di hujung kampung orang asli, apabila disebutkan nama Shahrizat, ketua wanita UMNO, mereka berkata “pasti orangnya bagus…”. Tetapi apabila Shahrizat datang melawat kampung tersebut, mereka terkejut lalu berkata “beginikah orangnya, lebih kurang macam kita sahaja.. kainnya tidak cukup untuk menutup kepala…”

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment