Wednesday, March 11, 2009

PERLEMBAGAAN DISONDOL!


Pada pukul 3.50 ptg, saya terbaca artikel dari Blog Cina Islam, dan mendapati bahawa terdapat satu bentuk penganiyaan yang dilakukan oleh mahkamah terhadap Speaker Perak. Langsung tidak mengikut perlembagaan, bahkan ibarat kerbau menyondol kain merah. Perlembagaan disondol bulat-bulat di hadapan mata dunia. Sangat memalukan.

Penasihat Undang-undang Negeri juga turut sama menyondol perlembagaan dengan begitu mudah. Saksikan artikel yang dipetik dari Blog Cina Islam ini. Sedarlah wahai karat UMNO! Di manakah keadilan dan saksama? Mahkamah sudah tidak berjalan dengan lancar lagi.

Kartun di Mahkamah Ipoh : Speaker dipaksa terima nasihat Penasihat Undang-undang Negeri

IPOH : Setelah berlaku perang mulut antara Speaker Kerajaan Negeri Perak, V.Sivakumar dengan Penolong Penasihat Undang-undang Negeri, En.Zul akhirnya Hakim telah memutuskan Speaker mestilah diwakili oleh Panasihat Undang-undang Negeri dalam kes samannya terhadap bekas ADUN Jelapang, Behrang dan Changkat Jering.Satu perkara yang tidak pernah berlaku dalam sejarah kehakiman di Malaysia apabila Sivakumar yang pada mulanya berhujah dalam kamar Hakim bahawa dia tidak mengenali dan tidak pernah bercakap dengan wakil tersebut, bagaimanakah dia boleh mewakili saya, kata Speaker semasa dihubungi sebentar tadi.Hujah yang dikemukakan oleh Sivakumar untuk membela diri sendiri dalam kes ini ditolak oleh Hakim. Satu perkara yang sangat bertentangan dengan undang-undang dan amalan yang biasa berlaku dalam proses kehakiman di negara kita. Sehingga kita tahu siapapun boleh menggunakan peguam atau tidak dalam sesuatu kes di Mahkamah.Hak Speaker ditolak dengan mudah oleh Hakim pada pagi ini. Suatu lagi keganjilan yang berlaku."Perkara ini ajaib dan luar biasa" kata Sivakumar . Selain itu tiga orang peguam peribadi ,Chang, Leong dan Nga yang datang bersama beliau juga dinafikan hak untuk bercakap kerana dengan alasan mereka ditolak untuk menjadi peguam kepada Sivakumar dalam prosiding sebelumnya.Perbicaran bersambung isnin hadapan…………………

Saya berkata : Mengapakah sehingga sebegini rupa mahkamah mengambil tindakan terhadap seorang Speaker Negeri? Seorang individu berhak sepenuhnya untuk mendatangkan peguam, tetapi, di dalam kes ini, Speaker Negeri tersebut dilarang daripada menggunakan peguam di dalam perbicaraan. Satu keganjilan yang semakin mengKARTUNkan Perak!

Sememangnya Negeri Perak semakin ditambah watak kartunnya, dan adengannya sekali. Sudahlah mereka telah memalukan di hadapan mata dunia dengan mengunci bangunan daripada Sidang Dun. Di dalam kes ini pula, mereka memalukan sekali lagi dengan melakarkan adengan hakim sebagai seorang kartun yang begitu mudah menafikan hak tersebut!

Negeri Perak ibarat dijadikan suasana permainan, diperbodohkan, dan seperti lakonan televisyen…

Di dalam lakonan televisyen, seseorang aktor lakonan tersebut, apabila hendak beraksi, banyak kebetulan yang ada. Contohnya di saat kecemasan, tetiba je datang heroin tembak kut belakang!... Mungkin kita tertanya-tanya, dari mana datangnya heroin tu.. tadi takda pun.. Jadi kita menjawab “itulah namanya lakonan!” kemudian tertawa … Hahahaha..

Dunia sedang ketawa melihat lakonan di Perak ini.. entah-entah, di satu artikel di Jepun, terdapat sebuah fakta yang berbunyi “Negeri Pertama Di Dunia Yang Mempunyai Dua Menteri Besar”.. Tidakkah ia menjadi bahan ketawa? Atau “Menjadi Menteri Besar Dengan Cara Yang Tidak Sah Di Sisi Undang-undang”…

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment