Friday, April 17, 2009

1 MALAYSIA : KERETA BARU, ENJINNYA LAPUK

Sejak kebelakangan ini kita telah gembar-gemburkan oleh Najib tentang kemunculan kereta keluaran BN yang terbaru. Ia dinamakan 1 Malaysia. Kereta ini digembar-gemburkan sebagai sebuah kereta keluaran terbaru yang canggih, tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Harap body sahaja baru, tetapi enjin lama, bahkan sudah lapuk!

Sebelum ini, saya pernah mengumpamakan bahawa UMNO adalah barang lapuk yang masih dijual. Maka para pembelinya telah tersilap, kerana membeli barang buruk yang bernama UMNO ini. Tetapi kali ini, BN pun lebih kurang sama. Lebih-lebih lagi kabinet Najib yang dikatakan sebagai wajah baru, tetapi pemikiran UMNO kuno.

Hari ini pula, sekali lagi keluaran kereta baru berenjin lapuk ini cuba untuk mempengaruhi rakyat. Harganya tidaklah mahal sangat, tetapi, apabila diuji cuba, ternyata enjinnya macam haram jadah.

Saya teringat tentang Sirah Nabi Muhammad SAW, yang menceritakan tentang apa yang terjadi hari ini tentang pemikiran lama ini. Orang Arab di zaman Nabi Muhammad SAW sangat taksub dengan pemikiran nenek moyang mereka. Apa yang disokong oleh nenek moyang mereka, itulah yang mereka pertahankan walaupun perlakuan itu memang menjijikkan.

Contohnya, orang Arab Jahiliyah melakukan tawaf mengelilingi Kaabah dalam keadaan tidak berpakaian! Mereka mengatakan bahawa ini adalah amalan nenek moyang mereka yang perlu diteruskan. Haprak bukan? Hari ini, rakyat Malaysia tidak kira bangsa, mengatakan bahawa kita perlu menyokong apa yang telah disokong oleh nenek moyang kita, walaupun sokongan tersebut adalah sokongan kepada kezaliman!

Hari ini, 1 Malaysia juga adalah permasalahan yang sama. Ia adalah kereta teknologi kuno yang digembar-gemburkan oleh nenek moyang kita. Sampai hari ini, segalanya haprak semata-mata. 1 Malaysia perlu dianggap sebagai satu cadangan yang perlu difikirkan. Jangan berpegang dengan sesuatu yang tidak kita tahu.

Najib menggembar gemburkan istilah 1 Malaysia, tetapi rakyat terus menerus merana. Sistem kapitalis tetap diteruskan. Adakah 1 Malaysia ini adalah 1 BN? Atau 1 UMNO? Iaitu, harta dan keuntungan negara dikaut bersama…. Bersama siapa? Bersama-sama kronilah. Inilah sistem Kapitalis yang menjahanamkan golongan-golongan bukan kroni.

Najib mengatakan bahawa 1 Malaysia ini adalah penyamarataan taraf hidup. Percayakah anda? Atau ia hanya retorik yang digimikkan? Dari dulu lagi, mereka mengemukakan dakyah yang sama, iaitu penyamarataan hidup. Tetapi, sampai sekarang, haprak je lebih. Contoh yang paling jelas, 60 billion yang hanya digimikkan. Mereka mengagih-agihkan kepada siapa? Masihkah anda menanti hasil 60 billion itu? Inilah satu penantian yang sia-sia.

Inilah perjuangan yang diteruskan oleh Najib hari ini. Sama sahaja dengan omongan nenek moyang dahulu. Masih lagi tidak dapat menerima Islam. Masih lagi bongkak untuk menerima dakwah Islam. Kalau betullah Najib ini sudah menjadi seorang yang baik, maka, laksanakanlah Islam. Kalau hanya disuap dengan gimik sepertimana yang dilakukan PM-PM sebelum ini, Najib dijamin “tidak lama”.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment