Tuesday, March 17, 2009

ISU DALAMAN UMNO : HAPUSKAN SEBAHAGIAN, SELAMATKAN SEBAHAGIAN YANG LAIN?


Berita hari ini banyak membincangkan isu dalaman UMNO yang berada di tahap yang agak kritikal. Ramai orang-orang kuat UMNO berada dalam keadaan yang merungsingkan mereka. Kedudukan mereka terjejas, kewangan mereka entah ke mana dan sebagainya. Cuma persoalan yang ingin dilontarkan di sini, bagaimanakah Najib boleh terselamat?

Walaupun saya tidak mempunyai bukti untuk menuduh Najib, tetapi kemungkinan yang boleh difikirkan di sini ialah, siapakah yang mencaturkan semua ini? Siapakah pengarah filem ini? Sehinggakan pelakon-pelakon terpaksa dibuang kerja kerana di arah oleh seorang pengarah filem yang tidak dikenali.

Adakah Najib dalang yang mencaturkan semua ini? Siapakah yang menganggotai Lembaga Disiplin UMNO? Apakah Najib mengaturkan semua ini untuk menjaga kerusi empuknya? Segala persoalan ini boleh difikirkan bersama. Saya tidak menuduh Najib yang melakukannya, tetapi hanya sekadar melontarkan persoalan.

Saya terdetik untuk melontarkan soalan ini kerana mendapati Khir Toyo yang merupakan seorang personal reputasi buruk, boleh dikatakan selamat. Saya terfikir juga, bagaimanakah Khir Toyo masih boleh selamat walaupun semua bukti dan fakta telah didedahkan oleh Menteri Besar Selangor sebelum ini? Bagaimanakah pula Lembaga Disiplin UMNO boleh mengatakan reputasinya “bersih”?

Sudah pasti, ada seseorang yang mencaturkan segala pergerakan ini. Siapakah orang itu? Mungkin hari ini kita tidak dapat menjawabnya, tetapi Allah SWT Maha Mengetahui. Malaysiakini telah memberitakan bahawa pada pukul 8.30 malam tadi, terdapat seramai 15 orang penyokong Ali Rustam berhimpun di ibu pejabat UMNO. Apakah yang mereka katakan?

“kalau nak bersih, bersihkan semua sekali"
"Kalau nak telus, semuanya kena telus,"


Sudah pasti, ahli UMNO sendiri menyedari bahawa ketelusan yang dilakukan itu bukanlah bersifat menyeluruh. Tetapi ia adalah “bersihkan sebahagian, supaya orang lain tertipu dengan sebahagian yang bersih itu” atau “hapuskan sebahagian, selamatkan sebahagian yang lain”

Maka, saya mengajak ahli UMNO supaya membersihkan diri mereka dengan bersama-sama menyertai PR dan menolak UMNO. Ini kerana dalaman UMNO sendiri tidak menjamin kebersihan dan ketelusan. Mungkin sebahagian dikenakan tindakan, dan sebahagian yang lain terselamat, dan meneruskan agenda kotor mereka.

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment