Wednesday, March 25, 2009

UMNO MEMANG SUDAH GILA


Lim Kit Siang hari ini telah dihalau keluar dari dewan kerana mengatakan “UMNO GILA”. Beliau tidak mahu menarik kata-katanya walaupun sudah beberapa kali diminta untuk berbuat demikian. Sebelum kita menuduh mana-mana pihak sebagai bersalah, mari kita ikur dengan akal. Sejauh manakah kebenaran atau kesalahan kata-kata Lim Kit Siang tersebut.

Lim dihalau kerana menyifatkan UMNO sebagai gila. Tetapi, sebelum ini, UMNO pernah mencarut di dalam dewan. Speaker ketika itu mengalami masalah pekak telinga pula. Nazri Aziz antara orang yang kuat mencarut di dalam dewan, tidak pernah digantung kerana speaker dewan mengalami pekak telinga.

Tetapi, hari ini, apabila Lim mengatakan UMNO Gila, dan hakikatnya UMNO memang sudah gila, terus dihalau keluar. Walaupun Lim berkata benar, tetapi dia pula yang dihalau keluar. Sama seperti apa yang terjadi pada Gobind. Bagaimanakah kita boleh menyifatkan UMNO sebagai gila?

Gila bermakna tidak waras ataupun tidak berakal. UMNO adalah satu pertubuhan, yang tidak mempunyai otak. Oleh itu, tiada akal pada UMNO. Lim tidak mengatakan gila kepada seseorang sepertimana yang telah dibuat oleh Mahathir. Lim mengatakan UMNO dan bukan mengatakan “orang UMNO”.

Semua mengakui bahawa, makhluk Allah yang dikurniakan akal ini ialah jin dan manusia sahaja. UMNO bukanlah jin, dan bukan juga manusia. Ia adalah sebuah pertubuhan. Oleh itu, memang logiklah sekiranya dikatakan UMNO itu gila.

Di dalam situasi yang lain pula, UMNO boleh dikatakan gila kerana melanggar peraturan yang dibuat oleh mereka sendiri. Sekiranya anda berada di kawasan perumahan, kemudian anda terlihat seorang polis menyamun seorang perempuan. Sudah pasti anda akan mengatakannya, “mungkin polis gila kut” atau “penyamun yang beruniform polis”.

Hari ini, mereka mengaku bahawa mereka adalah polis, dan bukannya penyamun yang berpakaian polis. Oleh itu jelas kita sepatutnya mengatakan mereka adalah polis yang gila. Begitu juga UMNO, tidak mungkin kita mengatakan bahawa semua orang yang mengamalkan politik wang di dalam UMNO itu hanyalah dalang-dalang misteri yang berlakon sebagai UMNO.

Oleh itu, layaklah mereka yang melanggar peraturan yang dibuatnya sendiri sebagai seorang yang gila. Namun, memang benar apa yang pernah saya tulis sebelum ini “Mahathir dan Zaid, siapakah yang tidak waras?” yang menceritakan perihal “gila”. Hari ini, kita boleh menyatakan UMNO sebagai gila, kerana terdapat ciri-ciri gila tersebut.

Contoh yang lain, UMNO menggunakan polis untuk menghalang rakyat daripada menyampaikan suara mereka dengan cara aman. Tetapi, apabila UMNO sendiri membuat perhimpunan yang mengancam keselamatan dan menimbulkan huru-hara, boleh pula polis mengeluarkan permit. Ini semua kerja UMNO, bukan setakat gila bahkan layak digelar bangang. Tetapi, apabila orang menegur tindakan gila dan tindakan bangang mereka, mereka pula menghalau orang tersebut.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment