Monday, March 23, 2009

MEE SEGERA NAJIB DI BUKIT GANTANG


Sebelum ini, Najib beriya-iya mengatakan bahawa pembangunan dan kemajuan yang dijanjikan bukanlah secepat “mee segera”. Tetapi hari ini, mee segera buatannya sudah pun menjadi di Bukit Gantang. Mee segera ini berbentuk penurapan jalanraya. Saya pun sangat suka dengan situasi tersebut, tetapi sangat menyampah dengan Najib yang hanya tahu mengamalkan mee segera.

Saya tidak berkesempatan untuk mengambil gambar-gambar penghasilan dan pembuatan mee segera tersebut, kerana kamera digunakan oleh abang saya. Namun, sekiranya anda berminat untuk melihat mee segera tersebut, bolehlah ke Bukit Gantang, dan anda akan menyaksikan proses pembuatan Mee Segera Najib yang semakin giat dikembangkan.

Proses penurapan jalan yang dilakukan di Bukit Gantang sangat bergerak pantas. Seolah-olah dicucuk oleh sesuatu. Tiba-tiba sahaja jalan diturap. Kalau sebelum ini, jangan kata menurap jalan, bahkan memperbanyakkan kurap-kurap kat jalanraya!

Apa yang dilihat di Bukit Gantang ialah pencemaran penglihatan yang dilakukan oleh orang upahan UMNO. Mereka telah diupah untuk memasang bendera, kain rentang dan sebagainya. Tetapi, hanya sekadar mencemarkan pandangan. Saya pun hairan, siapakah yang sanggup menebalkan mukanya untuk memasang bendera BN? Saya yakin, sekiranya tidak diupah, tiada siapa yang sanggup memasang bendera biru itu.

Selain itu, ceramah oleh Masyitah, mufti Barisan Nasional juga diadakan, kononnya menarik pehatian penyokong-penyokong hantu BN di Bukit Gantang. Saya terkejut kerana mereka menghantar Masyitah untuk meraih undi, sedangkan beliau hanya tin kosong di dalam BN. Mereka cuba mengatakan “sekiranya PAS mengadakan ceramah, BN pun kena ada ceramah juga”.

Malangnya, BN bukan berceramah, tetapi “cuba belajar berceramah”. Sebab itulah mereka menghantar Masyitah, kerana Masyitah pandai mereka-reka fatwa. Oleh itu, beliau telah diberi kepercayaan oleh BN untuk bercakap di hadapan rakyat Bukit Gantang. Adakah Allahyarham Us Roslan sebelum ini berceramah seperti Masyitah?

Di sini, saya ingin memberitahu secara baik kepada BN. PAS tidak mengajar ahli-ahlinya taksub kepada individu semata-mata. Bahkan berpegang dengan Islam, bukannya bertaklid buta dengan pimpinan. Kami faham perjuangan kami. Kami tidak dipaksa atau dibayar untuk bersama PAS. Tidak macam orang BN. Sekiranya Allahyarham Us Roslan telah meninggalkan Bukit Gantang, tetapi perjuangan PAS tetap ada.

PAS tetap ada walaupun Allahyarham Us Roslan meninggal dunia. Perjuangannya masih hidup walaupun beliau sudah pergi. Itulah yang dinamakan perjuangan. Sekiranya pimpinan PAS meletakkan seorang yang lain sebagai calon, kami tetap menyokong calon tersebut, kerana kami tidak taksub kepada individu, tetapi berpegang dengan perjuangan yang dibawa.

Sebaliknya, apa yang terjadi di dalam UMNO sangat memalukan. Apabila hilangnya tokoh mereka disebabkan politik wang, mereka terus merasa tidak puas hati dengan pimpinan sendiri. Mereka berbalah sesama mereka, kerana itulah mereka digelar taksub kepada individu, bukannya perjuangan UMNO. Yang peliknya, setelah Ali didapati bersalah, sebahagian ahli UMNO seolah-olah merajuk dengan tindakan tersebut sehingga menyebabkan perpecahan.

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment