Thursday, March 26, 2009

“HATI MALAYA” DAN ISMAIL SAFFIAN YANG KESEORANGAN


Di dalam PerakExpress memberitakan bahawa semalam UMNO telah menggiatkan kempennya di Bukit Gantang dengan menyajikan kepada penduduk di sana sebuah Filem arahan Suhaimi Baba, yang bertajuk “Hati Malaya”. Filem itu juga turut dibintangi oleh pelakon-pelakon yang tidak asing, seperti Maya Karin, Zaerol Nordin dan beberapa orang lagi. Malangnya persembahan tersebut telah digunakan oleh UMNO untuk berkempen.

Sebelum ini, apabila Tok Guru Nik Aziz menjemput Mawi untuk membuat persembahan, terus orang-orang UMNO melabelkan Tok Guru memperalatkan artis untuk PAS. Tetapi, hari ini, mereka sendiri melakukannya. Malangnya, persembahan tersebut tidak mendapat sambutan, kerana tidak minat dengan UMNO!

UMNO menggunakan Hati Malaya supaya mengingatkan kembali kepada rakyat Bukit Gantang terhadap perjuangan UMNO memperjuangkan bangsa satu ketika dahulu. Tetapi, malangnya perjuangan UMNO hari ini sudah berubah 360 darjah. UMNO hari ini cuba menjahanamkan bangsa pula. Lalu persembahan yang tidak laku itu menyebabkan UMNO marah dan melabelkan penduduk Bukit Gantang sebagai tiada nilai patriotik.

Walaubagaimanapun, sedikit ulasan berkenaan kempen di Bukit Gantang, Ismail Suffian sudah semacam kambing hitam. Hanya cukup syarat sahaja untuk mengadakan pilihanraya! Beliau ditinggalkan keseorangan, sambil hardcore-hardcore UMNO yang lain sibuk dengan Perhimpunan Agung. Mereka membiarkan Ismail terkontang-kanting keseorangan memperjuangan UMNO yang meninggalkannya.

Tiada seekor habuk pun hardcore UMNO ingin menjenguk keadaan Ismail Saffian. Malang sekali bertanding di atas tiket UMNO. Kalau sebelum ni, Masyitah ada membuat ceramah merapu di Bukit Gantang. Tetapi, Masyitah hanya dilihat sebagai cukup syarat untuk menampakkan persaingan, sedangkan UMNO sibuk dengan Perhimpunan Agong.

Masing-masing menjadikan perhimpunan tersebut sebagai medan menabur fitnah, mengeji dan membuat dosa. Tetapi, Ismail Saffian berusaha sedaya upaya menaburkan wang untuk memenangkan UMNO yang telah membiarkannya. Apakah perjuangan UMNO sebenarnya? Filem Hati Malaya tersebut sepatutnya mengajar UMNO berjalan dengan betul, kerana mereka bukan anak ketam!

Malangnya mereka sengaja berjalan tak betul, seolah-olah seorang manusia yang ingin menjadi ketam. Kalau sebelum ini, Zambry mengatakan bahawa beliau tidak terkejut dengan kenaikan Nizar sebagai Calon PAS di Bukit Gantang, sedangkan tiada siapa yang memaksanya atau menyuruhnya terkejut dengan pencalonan itu! Beliau ingin menunjukkan ke”steady”annya, namun ia kelihatan bodoh!

Zambry sendiri sudah akur untuk melepaskan Bukit Gantang. Dia sudah mengaku kehancuran UMNO di situ. Seolah-olah dia berkata di dalam hati “biarlah apa nak jadi di Bukit Gantang. Yang pastinya, aku sudah memberi arahan kepada SPRM dan FRU untuk menganggu mereka. Sekurang-kurangnya aku sudah berusaha”…

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment