Monday, March 23, 2009

DENGARLAH NASIHATKU WAHAI NAJIB


Akhbar hari ini menceritakan bahawa Najib telah mengagihkan sebanyak 3.2 billion kepada kontraktor untuk menjalankan projek-projek. Beliau menyifatkan bahawa pihak kerajaan memandang serius terhadap pembangunan dan kemajuan ini. Selain itu, pengagihan ini dibuat selepas dua minggi selepas Bajet Mini dibentang. Apa pandangan anda? Adakah Najib pantas membuat kerja, atau pantas mengkayakan kroni-kroninya?

Saya tidak menuduh Najib cuba mengkayakan kroni-kroninya, tetapi sejarah yang telah dirakamkan sebelum ini, UMNO sememangnya begitu. Kami masih lagi meragui keikhlasan hati Najib ketika membentankan Bajet Mini tersebut. Kenapakah Najib cuba mengkayakan kroni-kroninya? Apakah tujuannya membentangkan Bajet Mini yang begitu banyak itu?

Pada saya, kemungkinan yang berlaku ialah Najib mengambil pendekatan “2 dalam 1”. Atau dengan lebih jelas, beliau cuba memperdayakan rakyat dengan 60 bilion, dan dalam masa yang sama beliau mengkayakan kroni-kroninya sahaja. Sudah pasti, sekiranya rakyat tersebut tidak mempunyai akal, akan mudah terpedaya dengan bilangan yang banyak itu. Tetapi, kepada siapakah projek itu diberi?

Mana mungkin beliau memberikan projek yang besar itu kepada orang-orang “biasa” yang bukan dari kalangan kroni-kroninya. Ini kerana ia seolah-olah satu pembaziran kerana orang biasa tersebut, baginya tidak membawa manfaat. Manakala kroni-kroninya yang diberikan projek tersebut akan lebih memberi sokongan kepadanya. Namun, ini hanyalah teori. Sejauh manakah kebenarannya, Najib sendiri ada jawapannya.

Hari ini, Muhyidin pula cuba membela Najib, sekurang-kurangnya beliau memperoleh tempias-tempias keuntungan tersebut. Namun, Muhyidin juga tersilap langkah dengan menampakkan ketaksubannya kepada Najib. Bagaimana pula dengan Mahathir yang cuba ditarik oleh Najib? Ya, di antara strategi Najib ialah, beliau cuba menarik balik Mahathir dengan geng-geng tua nya yang seolah-olah merajuk dengan Pak Lah.

Beliau begitu menjaga reputasinya agar tidak tercemar. Beliau cuba menjadi seorang pemimpin yang benar-benar berpengaruh, tidak seperti Pak Lah. Namun, sejauh manakah hasil strateginya itu? Namun, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya akan jatuh ke tanah juga. Sepandai-pandai Najib melompat, akhirnya akan terkantoi juga.

Harakahdaily 21 Mac memberitakan bahawa Akhbar Perancis, Liberation telah mengeluarkan satu berita bahawa Najib terlibat dalam pembunuhan Altantuya. Berita tersebut, sudah pun tersebar ke Perancis, apatah lagi di kalangan rakyat Malaysia sendiri? Tok Guru Nik Aziz menyarankan agar beliau dapat membersihkan namanya di mata dunia, sebelum kesnya itu menjahanmkan reputasi yang dibinanya dari sekarang.

Wahai Najib, anda perlu menerima hakikat, tiada manusia yang tidak membuat kesalahan, melainkan Nabi Muhammad SAW. Sedangkan anda cuba menyembunyikan kesalahan! Walaupun sudah dibuktikan beliau terlibat sebagai pengamal politik wang, namun, beliau masih dapat berlindung diri. Tetapi, di dalam kes Altantuya, sampai hari ini, rakyat masih kebingungan. Semua orang masih menanti Najib membersihkan dirinya dari tuduhan tersebut.

Kalau sebelum ini, Gobind telah dihalau keluar kerana meminta Najib membersihkan dirinya, tetapi hari ini, apakah tindakan Najib untuk membersihkan namanya di mata dunia! Hakikatnya Gobind cuba memberi peringatan kepada Najib, bahawa kedudukannya amat bahaya di mata dunia, tetapi, Gobind pula yang digantung. Hari ini, hakikat itu jelas dan sekiranya Najib bakal menjadi PM, seluruh dunia akan menyifatkan bahawa PM Malaysia terlibat dalam kes pembunuhan.

Di manakah Najib dapat meletakkan mukanya lagi? Adakah dia akan memenjarakan semua manusia di dunia ini yang menyangka begitu? Itulah, Tok Guru Nik Aziz memberi makluman awal, supaya reputasi Najib di masa akan datang terpelihara. Tetapi, kenapakah Najib masih lagi berdiam diri tentang kes tersebut? Entahlah. Hargailah nasihat ini sebelum terlambat.

Salam Perjuangan,

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment