Wednesday, March 25, 2009

ADAKAH KERIS LAMBANG PERPADUAN ANTARA BANGSA?


Malaysiakini telah mendedahkan kenyataan Hishamuddin, bahawa perarakan dan mencium keris itu adalah lambang perpaduan. Perutku tergelak sepuas-puasnya dengan kenyataan pelik itu. Keris adalah lambang perpaduan? Sejauh manakah kebenarannya? Kenapakah keris yang dipilih, tidak pistol atau pedang samurai? Kenapa pula al Quran tidak dijadikan sebagai lambang perpaduan?

Keris adalah senjata untuk bertempur, dan ia tidak digunakan untuk memotong sayuran ketika memasak atau digunakan untuk menebas lalang di halaman ruman. Keris digunakan untuk bertarung dengan pihak lawan, sama seperti pistol yang digunakan hari ini. Tetapi, apa yang peliknya, hari ini Hisham mengatakan bahawa “keris” adalah lambang perpaduan. Pelik bukan?

Sepatutnya keris digunakan sebagai lambang kekuatan, ketuanan dan sebagainya. Tetapi, malangnya ia digunakan sebagai lambang perpaduan, dan ia adalah satu bentuk penipuan yang nyata! Malaysiakini menceritakan….

“Menurut Hishammuddin lagi, tidak ada niat di sebalik apa yang dilakukan, selain untuk melihat keris sebagai simbol yang boleh menyatupadukan dan simbol untuk merapatkan pelbagai kaum”

Menyatupadukan pelbagai kaum? Sejauh manakah kebenarannya? Orang cina dan india tidak pernah menggunakan keris sebagai senjata. Dan langsung tidak dilihat keris itu simbol perpaduan antara kaum. Buat malu kaum saja!... Pada saya ia adalah lambang fanatik bangsa. Tambahan pula Malaysia yang berbilang bangsa, tetapi Hisham menggunakannya untuk menyatukan bangsa dan kaum!

Sama sahaja sekiranya Hisham membuat perarakan mencium pistol atau senapang patah! Ia juga senjata sama seperti keris. Adakah pistol itu merupakan lambang perpaduan? Tetapi Hisham mengiyakannya! Kebiasaannya, orang gila saja yang mengaggap demikian. Namun, saya tidak sampai hati untuk menuduh Hisham sebagai gila, tetapi, mungkin dia tersilap. Dia sendiri telah mengaku bahawa selepas ini perarakan seperti itu tidak akan diulangi lagi.

Tahniah saya ucapkan. Semoga kata-kata itu menjadi kenyataan. Cuma, saya ada satu cadangan kepada beliau, untuk menampakkan simbol kesatuan, iaitu dengan al Quran. Al Quran adalah lambang perpaduan semua manusia, bahkan semua makhluk di dunia ini. Bukankah elok sekiranya perarakan tersebut diakhiri dengan mencium al Quran, atau dimulakan dengan bacaan al Quran?

Saya harap, cadangan saya ini diterima oleh beliau untuk masa akan datang. Bahkan saya juga berharap semua ahli UMNO sendiri mengamalkan sedemikian sebagai tanda keagungan Islam. Walaubagaimanapun pelaksanaan dan kefahaman al Quran itu lebih penting, berbanding segala-galanya.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments:

Post a Comment