Friday, June 19, 2009

MENCARI POPULAR DENGAN MENGHINA USTAZ (Siri 2)

Demikianlah yang diceritakan sebelum ini tentang golongan pertama. Manakala golongan kedua pula ialah mereka yang mencari popular dengan menghina ustaz. Kononnya mereka lebih hebat. Contohnya seorang hamba Allah itu yang telah mengatakan Islam itu ekstrem apabila menghapuskan Sister In Islam. Nama sahaja “in Islam”, tetapi menjahanamkan Islam…

Golongan kedua ini begitu ramai sekali. Contohnya di dalam buku-buku, majalah-majalah dan sebagainya. Tajuk yang disiarkan, hendaklah dikaitkan dengan nama ustaz.. Baru orang baca.. Contohnya, “ustaz gay”.. “Ustaz dan ustazah bercouple…” dan banyak lagi yang sewaktu dengannya. Antara kesilapan golongan ini ialah mengatakan bahawa mereka itu ustaz!

Wahai golongan kedua, mereka yang melakukan demikian bukanlah ustaz! Mereka itu adalah orang yang “pelakon sebagai ustaz”. Sekiranya mereka belajar agama 30 tahun sekali pun, tetapi telah melakukan kejahatan seperti di atas, itu bukanlah ustaz! Adakah “ustaz” itu boleh didapati dengan hanya menghafal al Quran 30 juzu? Tidak!. Adakah “ustaz” itu boleh didapati dengan hanya membaca buku? Juga tidak!

Oleh itu, muncullah seorang yang berani untuk mengatakan bahawa “mahasiswa lepasan al Azhar ini, ilmu tak setara mana.. adakah cakap arab sudah boleh katakannya sebagai ustaz? Kalau begitu, orang arab pun semuanya ustaz lah…”. Dia berkata… Entah mana dia dapat ilmu ini? Seseorang ustaz itu perlu memahami Bahasa Arab, tetapi bukan semua orang yang memahami arab itu adalah ustaz!!

Di zaman Jahiliyyah, penyair-penyair arab, jauh lebih handal berbahasa Arab! Tetapi mereka adalah kafir Quraisy. Semua kerbau adalah binatang, tetapi bukan semua binatang itu kerbau! Mengerti? Kalau sudah mengerti, jangan buat tak reti, dan jangan pula buat-buat reti..

Maka, hasil daripada dua golongan ini, dapat disimpulkan bahawa “panggillah ustaz kepada mereka yang benar-benar ustaz”. “Ustaz buatan” dan “Pelakon sebagi ustaz”, bukanlah ustaz… Mereka ini adalah golongan yang mengelirukan istilah ustaz. Bahkan terdapat juga mereka yang mencari popular dengan menghina ustaz..

Apabila lantang bersuara menghina ustaz, maka sudah pasti orang akan melihat, bahawa orang ini hebat betul.. Mampu untuk mengkritik ustaz.. Wah!! Hebatnya… Padahal, orang seperti ini adalah haprak sahaja. Begitu juga mereka yang bergelar “ustaz buatan”. Orang juga akan melihat, “orang ini hebat betul, … dia tak belajar agama pun,.. tapi boleh cakap bab agama…” Habis hancur…

Semua orang sudah terkeliru dengan istilah ustaz. Sebelum ini orang terkeliru dengan istilah “Sister in Islam”, “Islam Hadhari”, “Islam Liberal”, dan banyak lagi. Semua ini bukannya Islam! Dr Yusof al Qardhawi berkata “Islam adalah Islam!!”. Selain daripadanya bukannya Islam, bahkan hanya merosakkan nama Islam. Maka, saya juga menambah, “ustaz adalah ustaz!!”..

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment: