Saturday, June 13, 2009

HERO-HERO YANG BERAK DI TENGAH JALAN!

Asyik-asyik Isu Kerajaan Campuran.. Takda lain kah? Payah sangatkah untuk menerima keputusan Presiden? Adakah kita tidak faham erti ketaatan? Atau kitakah yang lebih hebat, atau lebih berkuasa membuat keputusan? Pening tak sudah. Kadangkala, si ibu juga serabut apabila melihat anak-anaknya bergaduh, walaupun untuk merebut satu kebaikan. Geram juga. Pening pun ada… akhirnya semua pakat tunjuk hebat.

Hampir setiap blog, terdapat ulasan khususnya tentang kerajaan campuran. Masing-masing hendak tunjuk hero dalam isu ini. Masing-masing cuba tunjuk bahawa dia lebih layak untuk berkata dan mengulas isu ini. Saya sendiri tidak berniat dan tidak berminat untuk mengulas tentang kerajaan campuran, tetapi saya cukup suka untuk mengulas tentang ulasan-ulasan yang bertimbun-timbun itu.

Kalaulah kita pungut semua artikel dalam blog-blog itu yang mengulas tentang kerajaan campuran, sudah pasti ia akan berjaya memenuhi bakul-bakul sampah di sebuah negeri. Setiap orang boleh dan bebas mengeluarkan pandangan masing-masing, tetapi hendaklah beradab dan mengikut etika! Kalau ada yang berkata “Suka hati akulah, blog aku, aku punya pasallah..”

Maka, saya menjawab soalan ini dengan menceritakan tentang perumpamaan orang yang berak di tengah jalanraya. Apabila seorang pengguna jalanraya bertanya, “kenapa engkau berak di sini? Takda tandas ke?”. Lalu orang yang berak itu dengan selambanya menjawab “Suka hati akulah, aku punya najis.. perut aku juga…” Patutkah jawapan ini disuarakan?

Ya, setiap orang bebas bersuara, dan berhak terhadap blognya. Tetapi setiap orang tidak sama sekali berhak untuk “berak” di kolum-kolum internet. Mereka juga tidak berhak untuk “berak” di layaran internet sesuka hati! Pergilah tandas kalau hendak berak! Jangan cemarkan imej sendiri kerana beranggapan aku berhak terhadap diri aku. Sedangkan hakikatnya, ia sangat menyusahkan!

Masih ramai yang tidak faham etika ini. Memang benar mereka berhak terhadap blog mereka, tetapi mereka tidak berhak untuk melempar najis mereka sesuka hati. Sedap mulut sahaja tuduh orang itu dan ini. Pandai juga mengulas tentang kerajaan campuran, sedangkan hanya tahu buat najis sahaja. Cuba diamkan mulut anda daripada terus membusukkan PAS!

Orang yang hanya tahu berak di tengah jalan, tidak sepatutnya menganggap diri mereka sebagai hero! Adakah kerana keberaniannya berak di tengah jalan, boleh menjadikan dirinya sebagai hero? Jauh sekali! Langsung tak layak. Janganlah berangan menjadi hero kalau habuk pun tidak tahu. Hero bukanlah mereka yang berani untuk mengaibkan diri mereka.

Selain itu, saya menganggap nasihat kali ini agak lembut. Sepatutnya lebih kasar lagi. Kerana mereka berani mencaci dan memburukkan sesuatu yang baik. Apakah autoriti kita untuk melibatkan diri dalam perbezaan pandangan pimpinan? Adakah kita juga ingin menjadi hero jalanan, sedangkan kita tidak tahu langsung.

Kalau Husam mengemukakan pandangan tersebut, dia tahu dan arif. Manakala Presiden membuat keputusan juga kerana kehebatannya dalam berpolitik. Kita pula? Pandai melaga-lagakan pimpinan! Kita juga ingin berlumba-lumba supaya dikenali ramai dengan sikap buruk yang membuang najis di tengah jalan. Kononnya untuk famous!

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

1 comment: