Tuesday, May 26, 2009

MB MAHKAMAH : SI KENTUT MENJAWAB KATA-KATA TOK GURU


Semalam, Tok Guru Nik Aziz telah melabelkan Zambry sebagai MB Mahkamah, kerana kenaikannya sebagai MB bukanlah melalui pilihanraya, sebaliknya melalui perbicaraan mahkamah. Tetapi, ia dijawab semula oleh Zambry si kentut dengan mengatakan bahawa Nizar lebih layak bergelar MB Mahkamah kerana beliaulah yang memulakan campur tangan mahkamah.

Jelas di sini, Zambry Si Kentut telah menjawab kata-kata Tok Guru. Siapakah yang betul? Adakah anda masih ingin mengatakan Si Kentut lebih hebat daripada Tok Guru? Hakikatnya hujah yang dikemukakan oleh Si Kentut untuk mengatakan Nizar sebagai MB Mahkamah, langsung tidak bersesuaian, bahkan ia adalah hujah kentut semata-mata.

Kenapakah saya mengatakannya sebagai hujah kentut? Ini kerana hujah tersebut hanya meninggalkan bau sahaja, tetapi hakikatnya tiada. Hujah yang mengatakan Nizar sebagai MB Mahkamah disebabkan beliaulah yang memulakannya, adalah satu hujah yang tidak sesuai. Apa yang difahami daripada MB Mahkamah, ialah MB yang dilantik berdasarkan keputusan mahkamah, bukan pilihanraya.

Manakala Nizar pula ialah, MB Pilihanraya, kerana beliau dilantik melalui pilihanraya. Maka, jelas menunjukkan bahawa Zambry itu MB Mahkamah, kerana beliau dilantik sebagai MB melalui keputusan mahkamah. Adakah perkara sejelas ini pun masih buta?!! Sekiranya Zambry mengatakan Nizar sebagai MB Mahkamah, maka, Nizar tidak dilantik sebagai MB melalui keputusan mahkamah.

Kenapalah Si Kentut ini terlalu bodoh. Sehinggakan beliau berhujah dengan hujah kentut. Contoh yang ingin saya kaitkan dengan peristiwa ini ialah, perbezaan di antara Beruk Zambry, dan Zambry Beruk. Sekiranya pertama, bermaksud beruk kepunyaan Zambry, manakalah Zambry Beruk ialah…. Faham-fahamlah sendiri.

Sila lihat contoh yang pertama tersebut, di antara Beruk Zambry, dan MB Mahkamah. Sudah pasti terdapat persamaan. Maka, adakah sesuai sekiranya seseorang mengatakan bahawa ini adalah beruk kepunyaan Zambry, tetapi Zambry menjawab semula, ini beruk Nizar? Mengapa tidak mengaku beruk kepunyaan sendiri?

Saya tidak berniat untuk mengatakan Zambry sebagai beruk, tetapi ingin menampakkan contoh pada beruk kepunyaan Zambry. Sudah dipastikan dengan jelas, MB ini telah dilantik oleh mahkamah, maka sudah benarlah bahawa Zambry itu MB Mahkamah. Saya nasihatkan kepada beliau supaya belajar Bahasa Melayu dengan betul.

Adakah salah sekiranya kita mengatakan Zambry itu MB Mahkamah? Adakah kita dianggap sebagai menghina beliau kerana melabelkannya sebagai MB Mahkamah? Sedangkan ia adalah satu perkara hakikat dan kita juga tidak berniat untuk menghinanya. Memang beliau adalah MB Mahkamah, maka, kenapa hendak dinafikan lagi?

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

3 comments:

  1. mamak mana ada cakap melayu betul. Saya kuala lumpur mari api kereta naik jugak.

    ReplyDelete
  2. mamak mana betul cakap melayu. Saya kuala lumpur mari api kereta jugak naik.

    ReplyDelete
  3. al maidah:8. Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.

    ReplyDelete